
Teledermatológia – avagy kipróbáltuk a távbőrgyógyászatot
Új, magyar fejlesztésű rendszer segíti az egészségügy, azon belül is a bőrgyógyászat munkáját. Bevezetését már korábban tervezték, azonban jelen helyzetben mondhatni jobban kellett mint egy kocka élesztő. Teszteltünk.
A lehetőség annál is inkább időszerű volt, mivel a bőrgyógyászatni panaszok éppen abba a kategóriába tartoznak, melyek az életet közvetlenül nem veszélyeztetik – tehát a kijárási korlátozások ideje alatt nem mehetünk el kezeltetni – viszont annál bosszantóbbak és kiterjedtebbek lehetnek ha sokáig nem látja orvos.
Ezt a problémát kiválóan megoldja az új mobiltelefonos alkalmazás, a MedInnoScan. Lényege, hogy személyes találkozó nélkül is elérhetjük az orvosunkat – a rendelést a a Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinikája végzi, ők vannak “a vonal másik végén”. A szolgáltatás ingyenes, ha TB biztosított a beteg, vagyis ha van érvényes TAJ-száma.
„A MedInnoScan alkalmazás használatával a jelenlegi járványban gyorsan és biztonságosan lehet diagnosztizálni az esetleges bőrbetegségeket, hiszen nem kell személyesen találkoznia a páciensnek és az orvosnak, illetve a páciensnek egy váróteremben többedmagával üldögélnie”, mondta prof. dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora. Hozzátette, hogy „az egészségügyben a digitális alkalmazásokra egyre nagyobb az igény, ezért az egyetem nagy súlyt helyez az ilyenfajta innovációkra a járványtól függetlenül is.”
Mivel épp a MedInnoScan hírének megérkezte előtti napokban fedeztem fel egy gyanús pöttyöt a gyerekem kezén, gondoltam itt a kiváló alkalom, hogy teszteljünk.
Maga az applikáció pillanatok alatt letölthető, én a Play Storeból szereztem, de az Apple Store-ból is hozzáférhető. Néhány pöttyintés az elején a regisztráció, valamint egy beleegyezés, mi szerint tudtunkkal, akaratunkkal kerülnek az adataink a rendszerbe – illetve ha nem a magunk nevében használjuk az alkalmazást, a szóban forgó beteget is tájékoztattuk erről, és hozzájárult adatai közléséhez. Egyébként az adatokat a legmagasabb szintű védelemben kezelik, valószínűtlen, hogy valaki vadidegen a mi szeplőinken fog röhögni Külső-Hátazasztánban.
Ezután képeket kell készítenünk a bőrjelenségről, minimum 5 db-ot. Tanácsot is kapunk ehhez, legyenek közte közeli és távoli képek is, és ügyeljünk a jó fényviszonyokra. Maximum 10 képet készíthetünk.
A következő lépés, hogy kiválasszuk a listából (vagy új személy esetében hozzáadjuk a listához) a beteg nevét, TAJ számát. A további azonosításhoz – és annak ellenőrzéséhez, hogy jogosultak vagyunk-e az ingyenes ellátásra – a lakcímkártyánkat és TAJ kártyánkat is be kell fotóznunk. Itt csak óvatosan, ugyanis előbb kell kiválasztani melyiket fotózzuk és aztán készítjük a fotót, visszalépésre pedig nincs lehetőség ha elrontjuk. Nekem sikerült a TAJ kártyát kétszer befotózni 🙂 Szerencsére ilyenkor nincs gond, másnap reggel felhívtak telefonon, hogy egyeztessük az adatokat és innentől sínen volt a dolog.
Ezt követően egy gyors kérdőívet kell kitöltenünk, a panaszainkról – le kell írnunk szóban is, miről van szó, valamint alapos információkat kell adnunk az orvosnak:
-van-e gyógyszerérzékenységünk,
-van-e kísérő betegségünk,
-mióta tapasztaljuk a tünetet, megjelenését tudjuk-e kötni valamihez
-volt-e már ilyen azelőtt
-milyen panaszunk van (érzetek, tehát fájdalom, viszketés stb. választhatók)
-testünk mely területén jelentkezett a gond
-kaptunk-e már rá más kezelést, valamint
-szóban is le kell írnunk a panaszunkat részletesen.
Ezzel el is értük a folyamat végét, amíg az adatok feltöltődnek, nem szabad bezárni az applikációt. Az alkalmazás regisztrálásakor megadott e-mail címre kapjuk a leletet. A gyerek tenyerén szemölcs van: az erről szóló orvosi vélemény – mely pontosan ugyanolyan, mint a többi papír, igazi SOTE-s formanyomtatvány – 3 munkanappal később érkezett meg. A leletet megnézni az applikáció főoldalán kapott jelszóval tudjuk, ugyanis a fájl védett.
A diagnózist és a véleményt, kezelési javaslatot orvos küldi, ha pedig szükséges, receptet is írnak fel az elektornikus rendszerben, ezzel szintén megkönnyítve karanténos mindennapjainkat. Mi szerencsére megúsztuk egy vény nélkül kapható ecsetelővel, amivel max 5-ször kell kezelni a csemetét. A második kenegetés után lepottyant a kezéről a bibircsók.
Szóval, kipróbáltuk és imádjuk! Gyors, és sokkal szimpatikusabb mód a mindenféle bőrnyavalyák kezeltetésére, mint órákig sorakozni a bőrgyógyásznál, különösen ezekben a zavaros időkben. Valóban alapos és biztonságos a rendszer, a használata könnyű és logikus. A reakció alapvetően gyors, a diagnózis sincs csak úgy odapattintva, jól leíró, pontos.
Bátran ajánljuk mindenkinek, bármit találtok magatokon aminek nem ott van a helye, azonnal MedInnoScan! Nem fogjátok megbánni, mi nagyon elégedettek vagyunk 🙂 Nem csak a karantén miatt praktikus, mert ugye mikor megy az ember fia-lánya orvoshoz: amikor már nagyon fáj. Így ezt nem kell elérni, mi már várunk egy következő diagnózist, ugyanis Férj karján is van valami kinövésféle, ami ugyan már sok éve ott van, de mivel nem fáj-viszket, mindig hátrébb szorult a teendőlistán, hogy elkocogjon emiatt a bőrgyógyászatra. Nos, probléma megoldva 🙂 Köszönjük a SOTE Klinikának, hogy velük egy újabb lépést tehettünk a digitális kor lépcsőin felfelé, valóban nagy segítséget jelent az app. Használjátok egészséggel!
Ezeket is érdemes megnézni

Már mindenki megőrült? Én kezdek…
december 16, 2020
Házi kifli – ha nincs időd boltba menni
március 15, 2020